Filmad platsannons

Sälj in dig själv som arbetsgivare och attrahera fler kandidater - läs allt om hur filmade platsannonser går till här!

Vad är en filmad platsannons? 

En filmad platsannons kan ersätta eller vara 
ett komplement till en jobbannons i text. 
Kandidaterna får direkt en inblick och känsla 
för arbetsplatsen, medarbetarna och 
arbetskulturen.

Andra fördelar med en filmad platsannons:

❖ Studier visar att vi minns rörlig bild till hela 
80% och statiska bilder till endast 20%

❖ Film jobbar med ”Law of Attraction” – du 
attraherar långsiktiga kandidater
❖ Når passiva arbetssökande
❖ Bygger Employer Branding

 

Se nedan exempel på hur dessa filmer kan se ut

 

HUR GÅR INSPELNINGEN TILL? 

❖ Intervjuer med 2-3 relevanta medarbetare på respektive kontor som, 
utifrån egen erfarenhet, berättar om yrket och XXX som arbetsplats.

❖ Utöver intervjuer behöver vi bl a filma miljöbilder i er lokal samt allmänna 
bilder på medarbetare som jobbar, hänger i fikarummet, plockar ihop sina 
grejer i hallen - hoppar in i en firmabil och kör iväg på ”uppdrag” eller vad 
man nu kan tänka sig.

❖ Vi uppmuntrar en äkta och personlig ton i filmerna . Ni behöver absolut 
inte skriva manus och repetera in ”ordagranna sägningar” – tvärtom, Man 
vill känna att det är ”spontana” och genuina svar direkt ur hjärtat – ”Var 
dig själv!”. Med det sagt är det förstås bra att, i förväg, bara funderat lite 
kring frågeställningar nedan så man vet ungefär vad man vill ha fram.

 

Exempel på frågor:

Kort och koncis presentation av XX. Vilka är ni? Vad gör ni?
Vad innebär jobbet som XX? Beskriv, i korthet, en ”vanlig dag på jobbet”.
Vad är det bästa/roligaste med jobbet?
Hur bör man vara som person för att passa som XX?
Vad är viktigt att tänka på i yrkesrollen? Hur blir man en bra XX?
Behövs det någon speciell utbildning och/eller speciella 
förkunskaper/kvalifikationer för att jobba som XX?
Hur är XX som arbetsplats? Stämningen kollegor emellan? 
Hur tar ni hand om och introducerar nyanställda i arbetsuppgifterna?

Notera att ovan bara är generella exempel. Om något känns irrelevant eller 
om ni vill lyfta fram något mer anpassar vi frågorna