KPI:er och Statistik
Läs mer om hur du tar fram statistik i denna artikel
4. Antal videosvar från kandidater
7. Totalt antal kvalificerade ansökningar
11. Antal avvisade via skillsavtackning
I KPI:er & Statistik ser ni exakt hur ni attraherar kandidater och sammanfattar hur era rekryteringar har gått. Du kan välja att ta fram statistik på ett, flera eller alla jobb. Sedan kan du även välja en specifik tidsram som du vill få det presenterat. När du har valt den information du vill se, kommer du ha en klar sammanfattning över er rekrytering. För att komma åt detta behöver du navigera till Meny > KPI:er & Statistik
Meny > KPI:er & Statistik
Välj den annons du vill titta på, markera och tryck på "Se KPI:er & Statistik".

Du kan söka, filtrera och sortera dina annonser precis som på övriga ställen i Higher.

Perioden är förinställd på att vara från publiceringsdatum fram till idag. Du kan i sökrutan för datum ställa in ett intervall om du vill plocka ut statistik för en specifik period.

Förklaringar
Applications
Complete - andel kandidater som har fullföljt sin ansökan
Incomplete - andel kandidater som inte har fullföljt sin ansökan
Knockout - andel kandidater som inte tagit sig förbi utslagsfrågorna

Application statuses
I denna vy kan du se vilka statuskolumner kandidaterna befunnit sig under i rekryteringstavlan. Dessa siffror ger dig en värdefull insikt om hur många kandidater ni t.ex. behövt ta CV på, hur många som avtackades, blev intervjuade etc.

Video Conversion
Denna graf visar andelen kandidater som spelat in videosvar i videomodulen. Vill man öka denna siffra är det viktigt att man som arbetsgivare själv spelar in en videohälsning som uppmanar sökanden att svara på videofrågorna. Det kan också vara en god idé att förtydliga den ansökningsdelen i annonstexten.

Response
Response ger dig en översikt på hur stor andel av kandidaterna som blivit informerade eller kontaktade i samband med sin ansökan.
Automatically contacted mäter antal triggerutskick (avtackning via E-post, fråga om CV etc).
Manually contacted mäter antal tillfällen man som rekryterare själv har kontaktat dem via kandidatkortet i rekryteringstavlan.
Not contacted innebär att kandidat inte har blivit kontaktad allts, vare sig från triggers eller av rekryterare.

SMS sent
Här ser du vilken typ av SMS och hur många av dem som skickats till kandidater

Total qualified applications
Totalt antal kvalificerade ansökningar. I detta exempel hade vi 1466st personer som försökt söka jobben. Av dessa blev 350st diskvalificerade p.g.a utslagsfrågorna, resterande 1116 kandidater tog sig förbi dessa. Därav får vi 1116 kvalificerade ansökningar till dessa jobb.

Total jobs selected
Antal valda jobb man tar ut statistik på

Total jobs created
Antal nya jobb man har lagt upp. Denna siffra är ett intressant mätvärde om man vill titta på specifika perioder. T.ex. se skillnad på hur många jobb man lagt ut till sommaren år X jämfört med sommaren år Y.

Total hires
Hur många personer man har anställt. Denna siffra hämtas från hur många personer som ligger i kolumnen "Anställd" i rekryteringstavlan.

Total skills rejections
Om man har ett gränsvärde i sin annons kan man se hur många sökanden som blivit diskvalificerade på grund av de fått för låga poäng i skills-modulen. Då blir man nämligen automatiskt avtackad. Informationen hämtas från kolumnen "Skills avtackning" i rekryteringstavlan.

Devices
Här ser du vilka typer av enheter dina kandidater använder när de gör sina ansökningar.

Total SMS sent
Total antal SMS skickade för de valda jobben och vald period.

Career page
Denna tavla visar hur era kandidater hittar till er karriärsida och varifrån trafiken har sitt ursprung.

Selected jobs
Här ser du hur kandidaterna har hittat de valda annonserna.

Applications
Detta visar varifrån konverterade kandidater kommit från. 
💡För att räkna ut konverteringsgraden på ansökningar tar du siffran från Applications (Ansökningar) / Selected Jobs (valda jobb)
Räkneexempel för Indeed:
226/370=0,61 vilket ger en konverteringsgrad på 61%